(Nettavisen) Analyseselskapet Norne Securities skriver denne uken at «verden nærmer seg en slags dieselkrise, grunnet raffinerikapasitet».

– Det handler om at lagerne av destillater, inkludert diesel, har falt kraftig, sier Petter Slyngstadli til Nettavisen tirsdag formiddag denne uken.

– Dette tar ofte tid

Etterspørselen etter diesel har den siste tiden nemlig vært høyere enn forventet.

– Raffineriene vil jo tilpasse seg litt etterspørselen, med dette tar ofte tid. Man er også sårbar overfor kapasitet og vedlikeholdsprogrammer, sier analysesjefen.

Fallende oljepriser i august og september, gjorde oppgangen håndterbar, påpeker analysesjefen.

Men med den siste tidens oppgang i oljeprisen har også diesel-prisen kommet kraftig opp, også fordi lagerne av destillater falt kraftig i august, påpeker han.

– Vondt for de som fremdeles kjører dieselbil

Gunnar S. Eskeland er professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole.

Han påpeker at de høye dieselprisene først og fremst rammer næringslivet, som er avhengig av dieseldrevne kjøretøy.

– Dette blir vondt for de som fremdeles kjører dieselbil. Men først og fremst rammer det norsk industri. Det er denne typen ubalanser som vil treffe oss midt i fleisen, sier Eskeland til Nettavisen og utdyper:

– Vi har ennå ikke funnet ut hvordan vi skal gjøre tunge kjøretøy utslippsfrie. Den jobben gjenstår, ettersom vi er sårt avhengig av veitrafikken, som samtidig er en av de største utslippskildene i Norge i dag.

– Vil reflekteres i prisene

– Hvordan er forholdet mellom bensinprisen og dieselprisen nå?

– Gapet mellom diesel og bensin er høyere enn normalt i favør av diesel, men også bensinprisen har steget i det siste. Vi har også sett store avvik i favør av diesel det siste året, men destillat-lager er også lave for bensin, sier Slyngstadli tirsdag formiddag.

Eskeland understreker at et prisgap mellom diesel og bensin kom som forventet. Og med en global knapphet på olje, er det naturlig at prisene vil fortsette å øke en stund fremover.

– Dette vil selvfølgelig reflekteres i prisene og påvirke forbrukerne til en viss grad. Det positive er at stadig færre av oss påvirkes av høye bensin og dieselpriser, ettersom andelen elektrifiserte kjøretøyer øker, sier Eskeland.