(Nettavisen) I fjor høst kom de gode nyhetene på rekke og rad om priskutt på hurtiglading.

Men nå øker igjen prisene for de som ønsker å fylle på strøm på farten.

– Prisene er denne gang i gjennomsnitt oppjustert med 17,53 prosent fra forrige oversikt. Det er igjen en markant justering, og varierer mellom stasjonene, skriver Teslas Owners Club Norway om sin nyeste prisoversikt for alle Teslas superladere i Norge.

Ifølge TOCN er prisjusteringene fra en prisreduksjon på åtte prosent, til en prisøkning på 48 prosent.

Tesla opererer med ulike priser på ulike ladestasjoner, tidspunkter og kunder. Normalprisen er rundt 4 kroner for Tesla-abonnementer, og 5 kroner utenfor abonnement.

Prisjustering også andre steder

Tesla er langt ifra de eneste som har økt prisene.

Recharge sendte i sommer ut pressemelding på at de kuttet prisen til 5,99 kroner per kWh for lynlading, men nå oppgis prisen på selskapets nettsider til 6,89 kroner per kWh.

Dette er også prisnivået hos Circle K og Ionity.

Hos Statkraft-eide Mer og Kople, som også hadde priser under 6 kroner i fjor høst, er prisene 6,39 kroner per kWh.

Flere ting kan ligge bak prisøkningen

I likhet med andre bransjer, er det begrenset hvor mye ladeselskapene har lov til å kommentere årsaken til prisendringer uten å få Konkurransetilsynet på nakken.

Én del av forklaringen til økte priser, kan være at strømprisen har økt ganske betydelig siden sommeren. Samtidig vet vi at det er veldig vanlig blant selskapene å sikre seg lange kontrakter på strømkjøp. Det gjør at prissvingningene gjennom året ikke er så viktig.

Nettselskaper i hele landet har også justert opp nettleien til dels kraftig de siste månedene, og en må typisk betale mer jo høyere effekt man trenger. Lynladestasjoner bruker per definisjon høy effekt. Årsskiftet er dessuten et vanlig tidspunkt å øke priser med prisstigning.

Ifølge Stian Marthinsen i Recharge er det flere forhold som påvirker prisbildet:

– Jeg kan ikke peke på en spesifikk årsak til endringen i ladeprisen nå, men vi evaluerer kontinuerlig hva prisen skal være basert på en rekke faktorer, og justerer opp og ned basert på dette. Det er mer enn bare prisen på strømmen som påvirker ladeprisen. Vel så viktig er kostnadene for installasjon av laderne, tilkobling til strømnettet, vedlikehold og innkjøp av ladere. Prisen for alt dette har økt siden 2022, skriver Martinsen i en e-post til Nettavisen.

Store investeringer – taper penger

En annen forklaring kan være å finne i regnskapene til ladeselskapene, som viser at det foreløpig er lite penger å tjene på å tilby lynlading:

Både Statkraft-eide Mer, Kople og Recharge har egne regnskaper. Tallene antyder store investeringer år for år, men at ingen av disse er i nærheten av å gå med overskudd. Lignende innsikt finnes ikke for Tesla, Ionity og Circle K.