I slutten av februar dumper det en regning fra Sarpsborg kommune ned i postkassen eller nettbanken til innbyggerne. Nå er det nemlig tid for å betale kommunale avgifter igjen.

– Som boligeier må du betale for jobben kommunen gjør med blant annet å sikre at du har rent vann i springen og at søppelet ditt blir hentet, skriver kommunen på sine nettsider.

Dyrere avgifter

I desember ble nytt budsjett for Sarpsborg vedtatt. Vann-, avløps- og renovasjonstjenesten, samt feiertjenesten, finansieres etter selvkostprinsippet. Det betyr i praksis at innbyggerne betaler for det tjenestene koster. En stor del av kommunens investeringer gjøres for tida på selvkostområdet. Det fører til økte kommunale avgifter for innbyggerne i Sarpsborg.

– De store investeringene som har vært gjort, som pågår og som planlegges de neste årene for å skifte ut et gammelt og aldrende ledningsnett, medfører større økninger enn normalt. Vi utvider og oppgraderer også Alvim renseanlegg, opplyser kommunen.

Viktige investeringer på selvkostområdet

  • Vann og avløp, Greåker/Hannestad (50 millioner kroner i 2024 - 571 millioner totalt)
  • Vann og avløp, Kalnes og Grålum (61,6 millioner kroner - 381,6 millioner totalt)
  • Vann og avløp, sentrum og Kurland (91 millioner kroner - 833,5 millioner totalt)
  • Vann og avløp, Borgenhaugen og Årum (120 millioner kroner - 604 millioner totalt)
  • Vann og avløp, Hafslundsøy og Hasle (60 millioner kroner - 307 millioner totalt)
  • Vann og avløp, Skjeberg (4,5 millioner kroner - 125,5 millioner totalt)
  • Vann og avløp, Varteig og Jelsnes (8 millioner kroner)
  • Nytt renseanlegg (400 millioner kroner - 1.342 millioner totalt)
  • Utvikling av Gatedalen miljøanlegg (40 millioner kroner - 190 millioner totalt)

Hvor mye prisen går opp, varierer fra bolig til bolig. En gjennomsnittlig enebolig vil ha økte avgifter på rundt 4000 kroner i 2024. Dette øker med ytterligere 6.000 kroner i årene fram mot 2027.

Eksempler på hva det vil koste med de nye prisene i 2024:

  • Enebolig på 120 kvadratmeter, uten vannmåler og stipulert forbruk (200 m³): 22.738 kroner. Økning på 4043 kroner.
  • Enebolig med vannmåler og målt forbruk (150 m³): 19.806 kroner. Økning på 3443 kroner.
  • Firemannsbolig med vannmåler og målt forbruk (100 m³), felles pipe av avfallsbeholdere: 14.939 kroner. Økning på 2.173 kroner.
  • Leilighet med felles vannmåler, gjennomsnittlig forbruk på 50 m³ og nedgravd avfallsløsning: 12.242 kroner. Økning på 1.914 kroner.


Kan være ekstra stor

Fakturaen som kommer i disse dager forfaller 25. mars. Den inneholder det årlige vannmåleroppgjøret og vil derfor kunne være ekstra stor, sammenlignet med de andre fakturaene i løpet av året.

Kommunen forklarer det slik på sine nettsider:

– Hvert år forskuddsbetaler man for et forventet forbruk av vann og avløp. På mars-fakturaen avregnes det som er forskuddsbetalt mot det faktiske forbruket ditt i fjor. Det du har brukt av vann og avløp i fjor, danner grunnlaget for ny innbetaling for det inneværende året. Faktura for mars vil hvert år også inneholde posten «Antatt forbruk vann og avløp i år» fra 01.01- 31.03 og vil derfor også kunne være noe høyere for enkelte innbyggere.

Kan deles opp

For mange er det årets første kommunale avgifter som nå dukker opp. Standarden er nemlig at det sendes faktura fire ganger i året. Disse har betalingsfrist 25. mars, 25. mai, 25. august og 25. oktober.

Ønsker du å ha tolv mindre fakturaer i steder for fire større, er det mulig å dele opp slik at du i stedet får regning en gang i måneden.

– Totalutgiftene dine vil bli de samme uansett, men mange synes det er lettere å dele opp i månedlig faktura for å få flere lave beløp i stedet for fire store.

Kommunen oppfordrer de som sliter med å betale om å ta kontakt.