Sarpsborg satser lite på oppgradering av kommunale veier. Totalt er det cirka 320 kilometer med vei og i år er det kun 2,5 kilometer av disse som blir oppgradert.

– Listen over prioriterte prosjekter omfatter seks strekninger med en samlet lengde på 2 525 meter. Prioriteringen er gjort ut fra en samlet vurdering av forhold som veistandard, skadeomfang og trafikkmengde, melder kommunedirektøren i et notat til Utvalg for plan, miljø og teknikk.

En rekke kommunale veier er i meget dårlig stand og skriker etter oppgradering, men på grunn av kostnadsøkninger blir det stadig kortere veistrekninger som blir rustet opp for samme bevilgningssummer.

Årets plan for opprusting og oppgradering av kommunale veier er:

  • Per Gynt veien på Kurland. Dette er en trafikkert samlevei med omfattende veiskader og dype hjulspor. Prosjektet gjennomføres i skoleferien grunnet nærheten til Kurland skole.
  • Sandåsveien i Skjeberg. Dette er en grusvei, og asfaltering av grusveier medfører reduserte driftsutgifter. Det vil derfor bli asfaltert en strekning med et spesielt kostnadskrevende vedlikehold grunnet lang kjøreavstand og flere bakker. Dette er et stort prosjekt som det kan være nødvendig å dele det over to år. Prosjektet ferdigstilles i 2025.
  • Flere industriveier på Hafslund har mye tungtrafikk og som gir stor slitasje som gjør at de kan bryte sammen. Kommunen har valgt å prioritere Torpebaugen, Opphaugveien og Sarpebakken i dette området. Disse prosjektene vil bli gjennomført i løpet av 1. halvår 2024.
  • Grålumveien i Greåker sentrum og Jellestadveien på Borgenhaugen er to svært nedslitte strekninger der kommunen er avhengige av samarbeid med utbyggingsprosjektene til vann og avløp og Statens Vegvesen for å kunne gjennomføre i år. Dersom ett eller begge disse prosjektene må utsettes til 2025 vil ledige midler bli benyttet til å fullføre en lengre strekning av Sandåsveien.
  • Kalaveien sør for Kalabanen på Borgenhaugen ble prioritert i 2023, men er foreløpig utsatt. Bakgrunnen for dette er at denne strekningen må holdes åpen når neste etappe av Skjebergveien gjennomføres. Det er ikke hensiktsmessig å arbeide samtidig i både Kalaveien og Skjebergveien.

Kommunedirektøren presiserer at også andre veistrekninger vil bli oppgradert i forbindelse med gravearbeider, blant annet som følge av utskifting av vann- og avløpsledninger. Slike oppgraderinger er finansiert gjennom disse prosjektene, heter det i notatet.

Summen på 10,5 millioner kroner tas fra kommunens investeringsbudsjett.

Det er også avsatt en egen bevilgning på 4 millioner kroner som skal gå til å oppgradere veistrekninger som blir gravd opp av andre årsaker som for eksempel oppgradering av vann- og avløpsledninger.

Heller ikke fylket satser stort på oppgradering av veier i Sarpsborg. I år har de kun planer om å oppgradere fylkesvei 114 (Trøskenveien) fra Tingvoll til Bjørnelandsevja. Strekningen er på 5,4 kilometer.