(Nettavisen) Det har vært varslet at bilsalget i 2024 skulle oppleve en full kollaps.

Og nå ser spådommen ut til å bli virkelighet: I mars ble det en halvering av sammenlignet med i fjor, i en måned som normalt pleier å være god.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken er det den dårligste mars-måneden på 15 år.

– Sammenlignet med nybilsalget i mars 2023, ligger antall førstegangsregistrerte nye personbiler 50 prosent bak fjoråret. Kraftig prisvekst og høye renter får mange til å utsette eller nedprioritere nybilkjøpet, melder OFV.

Fallet kom til tross for at kampanjevirksomheten har vært svært stor fra en rekke merker, ikke minst Tesla som startet året med en kampanje som krevde at bilen måtte være levert før april.

April har for øvrig allerede blitt sparket i gang med enda mer aggressive kampanjer. Hyundai lokker nå med rente på 0,01 prosent.

Folke-SUV-er på topp

Tesla ble månedens store vinner, med nesten 2000 nye Model Y på veien. Men selv om tallene er gode, er dette betydelig mindre enn i fjor da selskapet kjørte lignende kampanje og fikk nær 7500 nye biler på veien.

På en klar andreplass havnet Toyotas eneste elbil, BZ4X, som har fått opp farten etter en ganske laber start. Toyota økte antallet på norske veier med over 11 prosent i mars.

VWs ID. 4 snek seg inn på den siste pallplasseringen, mens Volvos lille nykommer EX30 har skutt rett inn i toppsjiktet med en fjerdeplass.

Dermed er alle de mest solgte bilene i Norge for tiden familie-SUV-er av den rimeligere typen.

– Nybilsalget, som gjerne er en slags temperaturmåler på folks økonomi, gjenspeiler de økonomiske utfordringene mange opplever, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I flere av årene vi har bak oss, med unntak av 2023, har lave renter, priser og god økonomi for mange, bidratt til høyt nybilsalg. Store og dyre biler har gjerne toppet salgslistene.

– Nå ser vi en helt annen tendens. Nybilsalget har gått kraftig ned, spesielt i mars, men også i første kvartal sett over tid. Og nå velger de fleste mindre og mer prismoderate nye biler enn gjennom de siste fem, seks årene, sier han, og tror dette vil prege nybilsalget framover. Ikke bare her hjemme, også i Europa og andre deler av verden.

For bare et par år siden var det helt normalt å finne kostbare millionbiler blant de mest solgte. Så langt i år må vi under 20. plass for å finne mer kostbare modeller som BMW iX og Audi Q8. Porsche Taycan er det kun registrert to eksemplarer av så langt i år.

VIDEO: Tommy Rustad om vinterkjøring: – Dette må du huske hvis du har elektrisk firehjulsdrift

Bruktmarkedet går også dårlig

Det er ikke bare nybilmarkedet som går dårlig: Også bruktmarkedet er tregt.

Antall eierskifter endte på 111 205, som er en nedgang på snaut 10 prosent målt opp mot 2023.

– Nedgangen i bruktmarkedet er nok et tegn på at mange er mer moderate og forsiktige med pengebruken i en usikker tid. En del avventer nok nybilkjøp, og velger i stedet å beholde den bilen de har en stund til, sier Solberg Thorsen.

– Parallelt med dette ser vi også at vrakingstallene har gått ned. Så langt i år har rundt 18 000 personbiler blitt vraket i Norge. Det er 6,5 prosent færre enn i første kvartal i fjor, noe som understreker at en god del holder igjen litt ekstra og tyner det siste ut av bilen før de velger å vrake den.

Elbilforeningen er halvfornøyd over rekord

Samtidig som bilsalget nå har gått på en skikkelig smell, kan man konstatere at det aller meste av det som er igjen av nye biler som selges er elbiler.

90 prosent av et lavt salg, er derimot ikke fullt så imponerende som det ville vært om salget holdt seg oppe.

– Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun er krystallklar på at det var riktig å effektivt ta livet av ladbare hybrider, ved avgiftsomlegging fra nyttår.

– Tre måneder inn i året kan vi konstatere at det var et nødvendig og riktig grep som ble gjort i statsbudsjettet for 2024 og som førte til at hybridbilene ble dyrere, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.