Høyre i Østfold synes det er strålende om Regjeringen kan og vil legge inn 23 "friske" milliarder kroner til fylket vårt. I stedet for å bruke alt på cirka 15 km nytt IC-jernbanespor fra Råde til Fredrikstad, et tiltak som tydeligvis Jon-Ivar Nygård og Ap/Sp mener er det som løser Østfold største utfordringer, vil Høyre heller bygge nye Østfold 2.0 med nødvendige samferdselsløsninger, som kommer hele fylket til gode.

Fylkestingsgruppen i Østfold Høyre setter også spørsmålstegn ved om det er samfunnsøkonomisk forsvarlig å bruke svimlende 23 milliarder kroner på cirka 15 km jernbane mellom Råde og Fredrikstad, for å spare fire minutter kjøretid. En slik gevinst kan oppnås på flere måter, for eksempel ved bygging av krysningsspor.

Vi opplever i framlagte Nasjonal transportplan at de de største samferdselsflokene i Østfold settes på vent, eller svekkes.

Les også

Nasjonal transportplan: Gode intensjoner er dessverre ikke nok

For de 23 milliarder kunne vi løst:

  • Riksvei 19-floka gjennom Moss - den viktigste tverrforbindelse for person- og godstrafikk mellom Sørvest- og Øst-Norge.
  • E18-Retvedt – Vinterbro - gjenstående 15 km av hovedstamveien Oslo – Stockholm – og en del av Ring 4-konseptet rundt Oslo.
  • Kjøkøysund bru på Hvaler.
  • Kanalbrua i Moss.
  • En styrking av Bypakka Nedre Glomma (inkludert nye broer).
  • Nye krysningsspor mellom Fredrikstad og Sarpsborg - og Sarpsborg og Halden – med tanke på flere tog, inkludert godstog.
  • Økt kollektivsatsing ved for eksempel å tilføre 200 millioner pr år. Nå står vi i fare for å måtte redusere busstilbudet i hele Østfold, også kveldstid og i helgene. I stedet kan vi redusere prisene og øke frekvensen, slik transportaktørene anbefaler – og har et konkret opplegg på. Dersom vi kutter i busstilbudet nå, kommer passasjerene neppe tilbake.
  • Vedlikehold og opprusting av fylkesveier, spesielt til større og nødvendige utbedringer av de bruene som Staten overdro til fylkeskommunen i 2011
  • Persontog på østre linje de 23 kilometerne mellom Rakkestad og Sarpsborg

Høyre sier gjerne ja til 23 milliarder i Østfold-pakka, men vil i så fall bruke de annerledes:

Med ett eller to krysningsspor når vi det samme målet, med enkelt å få en styrket og stabil frekvens på to til fire tog til og fra Fredrikstad i timen, og to tog i timen videre til Sarpsborg og Halden.

15 km dobbeltspor mellom Råde og Fredrikstad vil også bety store terrenginngripen, i det vi vet er svært krevende grunnforhold og med mange års anleggsarbeid (ref. erfaringer fra Moss) - og kanskje flere år med «buss for tog». Høyre mener derfor dette kan gjøres enklere.

Den framlagte transportplanen gir i realiteten få svar på hvordan vil løser våre nasjonale klimamål. Vi savner også synliggjøring av den nye sikkerhetspolitiske situasjonen.

Hvorfor inviteres det ikke til nye og raske utredninger for mer tog mellom Østfold og vårt naboland, nylig NATO-medlem, Sverge? Planene ligger der, også på alternativer til tradisjonell statlig finansiering, men dagens regjering omtaler knapt grensekryssende jernbane.

Vi er klare for å ta debatten om prioriteringer i fylket vårt, Jon Ivar.